خانه / نوشتار و اخبار / اقتصاد هنر در ایران؛ مدیون پرویز تناولی

اقتصاد هنر در ایران؛ مدیون پرویز تناولی

اولین کتاب چاپ دستی از استاد پرویز تناولی شامل برگزیده‌ای از آثار دوره‌های مختلف هنری وی با تیراژ محدود ۱۰۰ جلد ، با عنوان “هست و نیست” رونمایی شد.

به گزارش گوهران، علیرضا سمیع آذر در ابتدای این مراسم با بیان اینکه وقتی مدرنیسم به ایران وارد شد ما با دو واکنش همراه بودیم،‌ گفت: عده‌ای بودند که نه مدرنیسم را درک کردند و نه اقبالی به آن نشان دادند و راه گذشته خود را رفتند.دسته دومی وجود داشت که به طور کامل مدرنیسم را پذیرفته بودند و سعی کردند در امتداد آن کارهایی انجام بدهند.

او ادامه داد: شاید بتوان آن‌ها را به عنوان مهم‌ترین شاهد برای مدرنیسم ناب قلمداد کرد چرا که سعی کردند آن را با رنگ و بویی ایرانی معرفی کنند و عناصر و نقش مایه‌هایی از پس زمینه هنر و فرهنگ ایرانی انتخاب و با مدرنیسم تلفیق کنند تا مدرنیسم ایرانی را معرفی کنند.

مدیر حراج تهران با اشاره به اینکه بعد از گذشتن از تاریخ و انتخاب زاویه‌های از آن و بعد سوار کردن این مفاهیم بر پیکره مدرنیسم به دنیای جدیدتری رسیدیم، گفت: ما در ایران تنها سه هنرمند داشتیم که بعد از مدرن تلاش قابل توجهی داشتند. منیر فرمانفرمایینان با نگاه به آینه و توجه عجیب به هندسه و مارکو گریگوریان ورژنی از پست مدرنیسم با درک عمیق از فرهنگ و معماری ایرانی را رقم زدند.

سمیع آذر ادامه افزود: اما تناولی نه تنها مدرنیسم را درک کرد بلکه راه‌های عبور از مدرنیسم را هم نشان داد و این دستاورد تناولی بود. مجموعه کارهای “هیچ” او  و قدرت معناشناختی او منجر به خلق مجسمه‌های مفهومی و کانسپچوال شد. مجسمه‌های سری شاعران او  تنها گرته‌برداری از گذشته نکردند بلکه عمیق‌تر، عرفان ، تصوف و فلسفه را با هنر پست مدرن و در قالب مجسمه‌ها به ما معرفی کردند.

او با بیان اینکه در زمانه‌ای که کسی هنر پست مدرن را به درستی درک نمی‌کرد تناولی راه عبور از پست مدرنیسم را پیشنهاد کرد، تصریح کرد: عظمت هنر مدرن و پست مدرن ما به خاطر کارهای پیشنهادی به سمت کانسپچوال آرت بود.تناولی امتداد یک مجسمه‌ساز آمریکایی نیست، یک فکر ایرانی است که بسیار قابل توجه است. در آثار او نمادها همینگونه سر بر نیاورده‌اند  و شما می‌توانید از این دریچه حکمت و تاریخ  را ببینید  و این میراثی است که نسل بزرگی از ایده‌های ایشان الهام می‌گیرند.

تناولی یک سازمان و تشکیلات هنری است

سیدمحمد بهشتی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه در سفری که هفته گذشته به کشور انگلیس داشتم  به موزه بریتانیا رفتم، گفت: مجسمه‌های آقای تناولی در آن جا بود. مسلم است که آن‌ها هر شی را در این موزه نمی‌گذارند. شیئی که در این موزه قرار می‌گیرد باید به یک فرهنگ و عمق تاریخی آن اشاره کند و مجسمه آقای تناولی این خصوصیت را دارند.

او با بیان اینکه آقای تناولی را وقتی به مثابه یک پژوهشگر می‌بینیم بی‌اغراق بیشتر از بسیاری از پژوهشگران کار کرده‌اند، اظهارکرد: تناولی به عنوان یک هنرمند مثل یک چشمه بهاری  در طول عمر هنری‌‌اش اثر تولید کرده‌ و بلا انقطاع جوشیده‌ و به عنوان یک معلم ای کاش این فرصت را پیدا می‌کرد که افراد بیشتری بتوانند از محضر او کسب دانش کنند چرا که من معتقدم تناولی یک سازمان و تشکیلات است.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: شاید اگر من از وجه میراث فرهنگی نگاه کنم  در یک روزگاری  که دیگر ما نیستیم در روزگاری که معدود کسانی رسوب می‌کنند و در حافظه تاریخی باقی می‌مانند یکی از شاخص‌ترین‌ها تناولی است.امیدوارم شاهد موزه آثار آقای تناولی باشیم  تا بتوان یک نگاه ماندگارتری به یک هنرمند داشته باشیم  و در همین زمان قدر بشناسیم.

تناولی پرچم‌دار هنر مدرن است

حسین کاظمی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه می‌خواهم به بعد دیگری از میراث استاد اشاره کنم،‌گفت: این بعد همانا اقتصاد هنر است.جریان اقتصاد هنر در ایران مدیون استاد تناولی است.

او ادامه داد با اشاره به اینکه جریان اقتصاد هنر در جهان سالانه نزدیک به شصت میلیارد دلار است، گفت:  حاصل داد و ستد هنر در بیش از ۴۰۰۰ هزار گالری است که سهم ایران از این ۴۰۰۰ هزار گالری حدود ۱۵۰ گالری است و گردش مالی نزدیک به ۶۰ میلیون دلار دارد که در یک چشم‌انداز امیدواریم  سهم هنر ما از این ارقام  به عنوان شایسته‌ای برسد و ما جایگاه واقعی فرهنگ و هنر را به دست بیاوریم  که همین اندازه‌ای هم که داریم مدیون آقای تناولی است.

مشاور اقتصادی وزیر ارشاد با بیان اینکه این هنرمند توانسته به عنوان یک شاخص و پرچم‌دار ظرفیت‌های ما را به جهان معرفی کند، تصریح کرد: این معرفی به گونه‌ای است که هم افقی پیش روی هنر مملکت باز شده تا ارزش‌های واقعی را کشف کنیم و هم باعث شده در عرصه‌های اقتصادی هنر ایران دارای جایگاه ارزنده ای باشد.

این نمایشگاه تا ۱۸ آبان ماه همه روزه در بلوار اندرزگو ، خیابان سلیمی شمالی ، پلاک ۱۴۵ آرت سنتر باغ میزبان علاقمندان به آثار استاد تناولی است.

روی جلد این کتاب  که مجسمه‌ای از سری آثار “هیچ ” استاد تناولی نصب شده،  یک اثر سیلک اسکرین به دست پرویز تناولی به چاپ رسیده که از کارهای دهه پنجاه این هنرمند است.به همراه این اثر مجموعه‌ای از آثار و ی که مربوط به ۵ دهه فعالیت هنری اوست در یک مجلد جمع‌آوری شده است.

همچنین به دلیل حجم بالای آثار هنری این هنرمند مشهور ایرانی آن دست آثار تناولی در این کتاب به چاپ رسیده  که همگی به نوعی راه‌گشای مسیر جدیدی در هنر مجسمه‌سازی و نقاشی بوده‌اند.

تعدادی از این مجلد که با قیمت ۱۵ میلیون تومان به فروش رسید از سوی مراکز فرهنگی و موزه‌های معتبر دنیا رزرو شده است و در پیش‌نمایش این کتاب نیز تا ادیشن شماره ۲۰ فروخته شده است. بیست ادیشن دوم این کتاب در نمایشگاه ارائه شد که به قیمت هر جلد ۱۵ میلیون تومان فروخته شد و ادیشن‌های بعدی نیز با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت برای فروش عرضه می‌شود.کتاب چاپ دستی “هست و نیست” به همت مازیار مصور رحمانی ارائه شده است.

همچنین ببینید

جان لوکری

رمان جدید «جان لوکری» در راه است

مدیر برنامه‌های «جان لوکری» نویسنده ۸۵ ساله انگلیسی از انتشار رمان جدید این نویسنده با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =